WHAT TO AVOID IN SKINCARE – blessyproduct

FREE SHIPPING for purchase over RM70

WHAT TO AVOID IN SKINCARE



Untuk mendapatkan kulit yang cantik bukan perkara ajaib; ia adalah soal konsistensi dan menggunakan produk yang betul. Sama ada anda ingin melambatkan penuaan semula jadi pada kulit anda, mengurangkan jerawat atau mencegah flare-up, terdapat beberapa perkara yang perlu anda elakkan untuk mengekalkan kulit yang sihat.

Di sini kami kongsikan perkara yang perlu anda elak di dalam rutin penjagaan kulit.

1. Jangan mencuci muka dengan terlalu kerap



Membersihkan muka dengan terlalu kerap akan merosakkan pelindung kulit (skin barrier) anda. Jika anda mempunyai kulit kering atau sensitif, cuba cuci pada waktu malam sahaja dan bilas muka anda dengan air pada waktu pagi.

2. Jangan over-exfoliate



Exfoliation
 adalah tambahan yang bagus untuk rutin penjagaan kulit anda, kerana ia menanggalkan sel-sel kulit mati dan memberi ruang kepada kulit baharu yang lebih sihat.

Walau bagaimanapun, untuk exfoliation, tidak perlu terlalu kerap. Sama ada anda menggunakan phisycal exfoliator atau chemical exfoliator, anda perlu memberi masa kepada kulit anda untuk berehat di antara rawatan.

Untuk kebanyakan jenis kulit, satu hingga tiga kali seminggu adalah mencukupi sepenuhnya. Lebih daripada itu, anda berisiko merosakkan kulit anda.

3. Jangan lupa pakai sunscreen setiap hari



Kerosakan matahari benar-benar boleh menyebabkan beberapa masalah pada kulit anda jika anda tidak berhati-hati untuk melindunginya setiap hari. Malah, terlalu terdedah kepada sinaran UV matahari adalah punca utama penuaan kulit.

Itulah sebabnya penting untuk menjadikan sunscreen sebagai sebahagian daripada rutin penjagaan kulit anda. Walaupun pelembap atau alat solek anda mungkin mengandungi sunscreen, ia mungkin tidak mencukupi untuk melindungi sepanjang hari.

4. Jangan abaikan bahagian leher anda



Apabila bercakap tentang penjagaan kulit, bagi sesetengah orang, semua tumpuan tertumpu pada wajah. Walau bagaimanapun, penting untuk diingat bahawa leher dan dada anda juga dipamerkan.

Kulit di kawasan ini jauh lebih nipis dan lebih terdedah kepada kerosakan berbanding bahagian lain badan anda. Pastikan anda melembapkan, exfoliate dan memakai sunscreen pada bahagian badan anda untuk melawan tanda-tanda penuaan dan mengekalkan kulit anda yang cerah dan bercahaya.

5. Jangan lupa cuci makeup anda sebelum tidur



Apabila anda tidur dengan makeup, anda meninggalkan semua kotoran, minyak dan toksin yang terkumpul oleh kulit anda sepanjang hari.

Jika anda tidak membersihkan muka dengan baik, anda mungkin menghadapi pori tersumbat, kulit yang merengsa dan jerawat. Ia hanya mengambil masa seminit untuk membersihkan kulit anda daripada bakteria berbahaya dan mencegah masalah yang tidak menyenangkan pada masa hadapan.

6. Elak produk yang mengandungi bahan yg berbahaya

Apabila membeli produk kecantikan, ingat satu perkara: hanya kerana ia dijual di kedai/farmasi, ia tidak menjadikannya selamat.

Berhati-hati dengan produk yang mengandungi bahan seperti Sodium Lauryl Sulfate (SLS),  Acrylates, Parabens, Fragrances, Formaldehyde, 
Mineral Oil dan lain-lain. 

 

Ref : https://www.dermstore.com/blog/top_ten/how-to-take-care-of-your-skin/
https://www.realsimple.com/beauty-fashion/skincare/skincare-ingredients-to-avoid