BASIC SKINCARE ROUTINE – blessyproduct

FREE SHIPPING for purchase over RM70

BASIC SKINCARE ROUTINE

Sebelum memulakan rutin penjagaan kulit, mesti banyak kan soalan-soalan yang bermain di fikiran kita, contohnya;

Berapa banyak produk nak guna? Mana yang sesuai untuk kulit?
Produk apa yang perlu apply dulu? Dan apa fungsi produk-produk ni?

Jadi untuk dapatkan manfaat sepenuhnya daripada rutin penjagaan kulit harian, tidak kira apa jenis kulit anda, anda harus bermula dengan tiga langkah mudah: membersihkan, merawat dan melembapkan, sebagaimana yang disyorkan oleh Ashley Magovern, MD, pakar dermatologi.

Anda mungkin sudah biasa dengan pembersihan dan pelembapan, tetapi apakah yang melibatkan "merawat" kulit anda?

Ini bermakna menggunakan serum atau krim yang penuh dengan bahan penjagaan kulit seperti vitamin C, retinol, dan lain-lain, bergantung pada jenis kulit anda dan hasil yang anda ingin lihat, jelasnya.

"Menambah langkah tengah di antara komponen cleansing dan moisturizer adalah sangat penting," kata Dr. Magovern. "Ia boleh membuat perbezaan yang besar dari semasa ke semasa dan dalam kesihatan, penampilan dan penuaan kulit anda."

Di sini, kami kongsikan rutin harian penjagaan asas kulit yang diluluskan oleh pakar dermatologi, termasuk langkah asas yang perlu ada dalam penjagaan untuk kulit berminyak, kering, kombinasi atau berjerawat.

1. Cleanser (pembersih)



Pembersihan muka harus menjadi langkah pertama dalam mana-mana rutin penjagaan kulit, kerana ia membersihkan kekotoran dan minyak berlebihan yang boleh menyumbat pori-pori dan kulit kusam.

Tetapi jangan terlalu kasar. Membersihkan muka dengan terlalu kerap akan merosakkan pelindung kulit (skin barrier) anda. Jika anda mempunyai kulit kering atau sensitif, cuba cuci pada waktu malam sahaja dan bilas muka anda dengan air pada waktu pagi.

2. Serum



Serum yang disesuaikan dengan masalah kulit anda boleh merawat dan melindungi. Cari antioksidan, seperti retinol atau vitamin C. "Semua orang harus menggunakan vitamin C, tidak kira berapa umurnya," kata Dr. Magovern. "Ia membantu memulihkan banyak kerosakan kulit yang kita dapat daripada matahari dan pencemaran."

Untuk tona kulit yang lebih gelap, hiperpigmentasi boleh menjadi isu biasa, dan menggunakan serum vitamin C pada waktu pagi boleh membantu mengurangkan bintik hitam, kata Jennifer David, D.O., pakar dermatologi.

3. Moisturizer (pelembap)



Seterusnya, pelembap mengekalkan kulit sentiasa terhidrasi dan membantu menguatkan skin barrier. Melainkan jika anda mempunyai kulit kering, pilih pelembap yang lebih ringan untuk kegunaan siang hari, seperti losyen atau gel yang akan meresap dengan cepat dan tidak akan melekat di bawah makeup.

Jika kulit anda lebih kering, cuba formula yang lebih tebal, seperti cream. "Cari ceramide atau hyaluronic acid, kerana bahan-bahan ini adalah bahan binaan pengekalan kelembapan dalam kulit," jelas Dr. David.

4. Sunscreen (pelindung matahari)



Sunscreen adalah langkah paling penting dalam mana-mana rutin penjagaan kulit, untuk setiap jenis kulit dan umur. "Jika anda tidak memakai pelindung matahari, anda mungkin tidak melakukan apa-apa langkah lain," kata Dr Magovern.

"Matahari adalah sebab nombor satu kulit manusia menua lebih awal." Dan kerosakan itu bukan sahaja kosmetik, tidak kira apa warna kulit anda: "Orang kulit berwarna boleh dan memang mendapat kanser kulit," kata Dr. David. "Selain itu, jika anda merawat hiperpigmentasi tanpa penggunaan SPF setiap hari, ia seperti mengambil dua langkah ke hadapan dan satu langkah ke belakang."

Sapukan sunscreen SPF 30 atau lebih tinggi sebagai langkah terakhir dalam rutin penjagaan kulit anda, termasuk pada leher dan belakang tangan anda. Makluman: Melindungi kulit anda daripada matahari adalah penting walaupun anda menghabiskan hari anda di dalam rumah, kerana sinaran UV boleh menembusi melalui tingkap.

 

Reference : https://www.goodhousekeeping.com/beauty/anti-aging/a22850819/best-skincare-routine/